Materiał Partnera

Aktywność fizyczna a dieta - co warto wiedzieć?

Aktywność fizyczna a dieta - co warto wiedzieć?

Na zdrowy styl życia niewątpliwie mają wpływ ruch i dieta. Trzeba też wiedzieć, że przy uprawianiu sportu, jak i przy wykonywaniu ciężkiej pracy, sposób odżywiania jest bardzo istotny. W obu tych przypadkach zasady odżywiania są podobne. Odpowiednio dobrane składniki w pożywieniu mają za zadanie dostarczyć energii, utrzymać kondycję i zregenerować tkanki organizmu po wzmożonym wysiłku. Jak powinna wyglądać dieta dla aktywnych fizycznie?

Zasady diety dla aktywnych

Przy kompletowaniu składu posiłków dla osób aktywnych fizycznie najistotniejszą sprawą jest zapewnić im odpowiednią kaloryczność. W przypadku ciężkich treningów, jak też pracy fizycznej, odpowiednia dawka energii jest potrzebna każdego dnia. Sama kaloryczność posiłków powinna być ustalana na podstawie intensywności i częstotliwości wysiłku fizycznego.

W warunkach domowych przygotowywanie wysokokalorycznych, zbilansowanych posiłków może być kłopotliwe. Istnieje wtedy niebezpieczeństwo używania tak zwanych „zapychaczy”, które tylko zajmują miejsce w żołądku, a nie dostarczają dostatecznej ilości substancji odżywczych. Dlatego też warto w takich przypadkach rozważyć zakup cateringu pudełkowego w jednej z firm takich, jak FOOD2FIT. Taki sposób odżywiania jest o tyle dobry, że jadłospisy układane są przez dietetyków. Pracujący ciężko organizm otrzyma więc wszystkie potrzebne mu składniki.

Co jadać w czasie, gdy jest się aktywnym fizycznie?

Dla osób, które dużo trenują, wskazane jest spożywanie węglowodanów przed wysiłkiem. W ten sposób dostarczane są organizmowi porcje potrzebnej energii. To, jaki indeks glikemiczny powinny one posiadać, jest indywidualną sprawą każdego organizmu. Najlepszym wyjściem jest obserwacja. Niemniej jednak badania dowodzą, że korzystniejszy jest niski indeks glikemiczny. Tkanka tłuszczowa lepiej się spala.

Po treningach lub innych wysiłkach najlepiej spożywać produkty białkowe. Do tego można dołączyć węglowodany. Taki zestaw powoduje wzrost insuliny i w konsekwencji przyspieszenie transportu aminokwasów do mięśni, a to sprzyja odbudowie tkanek.

Istnieją dokładne wyliczenia dotyczące diety dla aktywnych fizycznie. Dotyczą przyjmowania zarówno białek, jak i węglowodanów. Opierają się one ściśle na liczbie i intensywności treningów. Zalecenia dotyczą również charakteru posiłków. Powinny być one treściwe, ale jednocześnie szybko strawne, bo wtedy nie obciążają przewodu pokarmowego, ani nie powodują dolegliwości jelitowych. Zdrowym źródłem węglowodanów mogą być suszone owoce, zdrowe batony FIT albo banany.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję